blog background
 
PierniczyMotorniczy: Poznański Bimbajarz
tramwaj,bimba,autobus,motorniczy,kierowca,praca,komunikacja miejska,społeczeństwo,miasto,Poznań
metka_epoznan
TRAMWAJOWY *PAT / wpis z dnia 18 grudnia 2018
ok
0
not ok
0
liczba odsłon: 25

PRZYSZŁOŚĆ

Rok 2048. Godzina 09:43. Polska. Poznań. Plac Wielkopolski. Linia numer 13. Pochmurny i deszczowy dzień. Prognoza biometeorologiczna –  obojętna. Poziom jakości powietrza – skala dostateczna.

W oddali widzę światła i słyszę dźwięk oznajmiający „staroświecki” centralny zamek w drzwiach samochodu. W bramie przelotowej prowadzącej do skweru imienia Romana Wilhelmiego znika kierowca. Gwałtownie hamuję ogromną maszyną zwaną retrotramwajem. Stoję na dojazdowym łuku końcowego przystanku na tyłach rynku. Bez stresu, na luzaku, odtwarzam z panelu standardowy komunikat:

– Szanowni Pasażerowie, drobny problem. Z przyczyn niezależnych od nas, o 2 minuty nastąpi wydłużenie  naszej wspólnej podróży. Późniejsze niż zawsze bezpieczne otwarcie drzwi nastąpi na przystanku końcowym. Przepraszamy za zaistniałą niedogodność i zwłokę czasową. Serdecznie zapraszamy na kolejną przejażdżkę. Przewoźnik życzy miłego dnia i do zobaczenia!

Sto dwadzieścia sekund. Sięgam kubek z ulubioną herbatą pu-erh, tradycyjną, fermentowaną i dojrzewającą. Herbaciane tabletki i kapsułki w blistrach smakują mniej wyraziście…Niewzruszeni Ludzie, Roboty, Cyborgi i innej maści Hybrydy czekają spokojnie na otwarcie drzwi. Wypoczęty i zrelaksowany z obojętnością przyglądam się „oczyszczającej procedurze”. Nadlatuje Miejski RoboDron. Przeprowadza konkretną, szybką dysputę z właścicielem pojazdu.

– Kierowco, nazywam się YANOSIK SOLUTION XB 2 GENERATION.

Numer służbowy SR6253. To mój rejon. Sytuacja krytyczna. Zablokowane – nieprzejezdne torowisko. Działam zgodnie z obowiązującymi wytycznymi ( wraz z późniejszymi zmianami ) Międzygalaktycznego Konwentu z roku 2045 i wdrożeniu 274 procedury ze zbioru Kopalniany Transport Aglomeracyjny Planety Ziemia, dział 1, paragraf 16, ustęp 3, punkt 2. Przypominam, że całość naszej rozmowy jest wideo rejestrowana w Centralnym Banku Danych. Zgodnie z dyrektywą Kierowca ma 30 sekund na podjęcie decyzji od momentu przeczytania możliwych rozwiązań. Czytam.

Wersja pierwsza.

Po skończonej rozmowie, wyznaczony czas na odblokowanie torowiska – 1 minuta.

Wersja druga.

W przypadku nie wybrania wersji pierwszej, po upływie wyznaczonego czasu, natychmiastowa teleportacja pojazdu na wyznaczony około miejski parking buforowy. Koszt obciążający wraz z wszystkimi szczegółami o możliwości odbioru, zostanie Kierowcy przesłany automatycznie w formie tekstowej na konto domowo-wizyjnej platformy multimedialnej.

Kolejny łyczek i widzę, jak leciwy „elektryk” błyskawicznie odblokował torowisko. Pasażerowie w podobnym tempie opuścili pojazd szynowy:-). Pozytywnie nastawiony, cedzę pod nosem:

– Jak tu nie kochać swojej pracy, miód, malina. Gra, śpiewa i tańczy zespół z Komańczy … ;-)

Przypomniał mi się jeszcze „przedpotopowy” teleturniej Familiada. W bonusie zawsze startowy, żenujący żarcik prowadzącego. Tym razem odnośnie uczestników programu którzy są z Poznania.

– W życiu pewne są 3 rzeczy: Podatki, Śmierć i wykolejenia na skrzyżowaniu ulic – 28 Czerwca 1956 / Hetmańska.

Kiedy to było? Uhuhuuu, dawno i nieprawda, z uśmieszkiem skwitowałem wspomnienie. :-)

Już nie tak szybki. Nie tak sprawny jak dawniej. Zadumany, zamykam się w kabinie i ruszam zabytkowym kolosem na przystanek początkowy. Uświadamiam sobie upływ czasu. Kiedyś mówili – jesteś fajny. Teraz już tylko słyszę, że doświadczony. ;-) Cieszę się z każdego kolejnego dnia. Z pojedynczego uśmiechu, słowa i miłego gestu. Gładzę srebrzystą brodę. Retromaszyna powoli zapełnia się pasażerami. Z głośników wydobywa się krystalicznie czysty dźwięk. Cykliczna audycja „Lamus Song” nadaje właśnie dawno nie słyszany przeze mnie kawałek. Uśmiecham się do siebie :-). Bardzo stara piosenka. Coś mi się nie zgadza. Refren. Czy pamięć mnie zawodzi? Czy może jednak znałem inną wersje…

 

…Za clownem clown

Tłum obcych ciał

A my objęci wpół

Lecimy głową w dół

 

Szalala, zabawa trwa

Świat inny wymiar tutaj ma

Szalala, zabawa trwa

Więc tańczmy póki czas…

 ♫ ♫ ♫ ♫ ♫ ♫

 

 

TERAŹNIEJSZOŚĆ

Rok 2018. Godzina 13:41. Polska. Poznań. Pętla Starołęka. Linia numer 23. Słoneczny i upalny dzień. Prognoza biometeorologiczna –  korzystna. Poziom jakości powietrza – skala dobra.

„Rozkoszuję” się siedziskiem świeżo zaliczonego czeskiego taboru – Tatry. Znudzony podskakiwaniem góra – dół, wysiadam celem rozprostowania kończyn. Podchodzę do grupy kolegów czekających na „swoje bryki”. Luzowanie. Zmiana popołudniowa przejmuje władzę nad poznańskim tramwajowym taborem.

– Wiecie co, tak myślałem odnośnie…

Entuzjastycznie zacząłem, gdy „życzliwi” koledzy szybko przerwali niewypowiedziany temat, kasując go w zarodku.

– Kolego, nie myśl, przecież My jesteśmy od jeżdżenia, niech myślą inni…

Zgaszony w „przedbiegach”, przytaknąłem, niby tak…:-(. Oddalam się i wracam na relaksacyjne siedzisko ;-). Nagle! Znajomy sygnał! Panel informacyjny. Niech zgadnę. Zablokowane torowisko? Pewnie ulica Towarowa, albo Górna Wilda. Pewnikiem niezniszczalny „parking torowiskowy” na Placu Wielkopolskim. Dawno nic nie było na Dąbrowskiego. Przy parkowa ulica Wołyńska, też jakoś ucichła. Obstawiam centrum, ulicę Gwarną! ;-) No chyba, że jakiś hit z kategorii ciężkiej : zawinięty samochód na słupie trakcyjnym wymuszający objazdy centralnego węzła tramwajowego – Ronda Kaponiery! Brrr, o zgrozo! Oby tylko skończyło się na sarkastycznych domysłach… Niestety. Nieprzejezdna Górna Wilda Street. Po panelowych dyspozycjach objazdowych, kilkunastominutowym wstrzymaniu ruchu, wszystko wraca do normy. Kilka dni później kolega „uziemionego” tramwaju linii numer 29 opowiada całe zdarzenie.

Tory. Krawężnik. Samochód. Blondynka. Fryzjer. Rebus? Nie. Konkret! Dwa pierwsze tematy nie do ruszenia, ale cała reszta utworzyła barykadę nie do pokonania… ;-). Kolega czuje klimat. Zaczął opowieść od końca. Fryzura poprawiona, mucha nie siada. Blondyneczka też niczego sobie – cmokał z zachwytu tramwajowy kompan. Samochód to spektakularna terenówka. Krawężnik i tory bez zmian. Żyć nie umierać! Służby wezwane, śniadanie zjedzone, czy coś jeszcze?

– Zajebiście! Prędkość opowieści porównywalna z szybkością Japońskiej Kolei Shinkansen i Francuskiej TGV w jednym :-).  Odparłem z rozdziawioną gębą i podniesionym kciukiem do góry.Znalezione obrazy dla zapytania kciuk w górę

Zapomniał tylko kolega dodać, w jakich humorach opuszczali jego wagon pasażerowie :-(. Po specyficznej i „wyczerpującej” rekonstrukcji zdarzeń zacząłem dociekać. I co dalej? Owa Pani „wyszarpana” z fryzjerskiej okowy zostanie obciążona kosztami. Każda minuta wstrzymania tramwajowego to 5zł + koszty organizacji objazdów. Do tego mandat na miejscu od Policji lub Straży Miejskiej, dodatkowe koszty holowania. W zależności od czasu i konfiguracji mandat kompleksowy to czasami parę tysięcy złotych. Spyta ktoś. Kto bogatemu zabroni? No właśnie, tu jest problem, bo obecnie w świetle obowiązujących przepisów – nikt! Kampanie, happeningi, rożnego rodzaju sympozja uświadamiają –  oczywiście, z wyjątkiem opornych zwojów mózgowych bogaczy! Bo niestety finansowi krezusi korzystający z wspólnej miejskiej, drogowej infrastruktury uodpornili się nawet na setki znienawidzonych spojrzeń. Egoizm ponad wszystko! Nie myślą dalej. Ile ludzkich dramatów mają na sumieniu? Zawalonych ważnych spraw osób które nie dojechały na czas… Zmarnowanych bezpowrotnie życiowych, zawodowych szans? Można z takim przeświadczeniem żyć? Okazuje się, że tak … :-(. Tokijskie metro ma swoich „upychaczy”, to może czas na poznańskim torowisku zatrudnić „przeganiaczy”. Zdołamy zapobiec w ten sposób blokowaniu torowiska?

Hasło –

CO NAJMNIEJ METR OD TOROWISKA ZAPARKUJ SAMOCHÓD

WASZE KOMENTARZE
Autor bloga wyłączył możliwość komentowania tego wpisu
avatar
PIERNICZYMOTORNICZY
http://pierniczymotorniczy.pl/.epoznan.pl
RSSsend_message
Nazywam się Krzysztof Żukiewicz. Mieszkam i pracuję w Poznaniu.
Skoro trafiłeś na tego bloga to nieprzypadkowo. Lubisz tramwaje?
Ja także się z nimi zaprzyjaźniłem, mam nadzieję że na dłużej 🙂 .
Jako MOTORNICZY muszę gdzieś odreagować, dlatego przelewam nadmiar emocji na papier.
Być może czytając, inni się uśmiechną w wolnych chwilach od pracy, bo za sterem to już nam tak wcale nie do śmiechu…Gdy to mi nie pomaga, nie wystarcza, to wyskakuje z “mpkowskiego stroju” i biegnę niczym Tom Hanks z kultowego filmu Forrest Gump ;-). Wysiłek a w zamian pozytywne endorfiny to najlepsza odtrutka dla każdej stresogennej dziedziny pracy do której prowadzenie pojazdu szynowego na pewno się zalicza.

Jaki jest cel tego bloga?

Przybliżyć możliwie przystępnie, bez zbędnej napinki i w różnych “odcieniach” charakter naszej pracy.
“Efektem ubocznym” bloga jest pokazanie, że jesteśmy normalnymi ludźmi i jak wszyscy idziemy do pracy, a następnie pragniemy także wrócić do swoich domów uśmiechnięci jak większość przez nas przewożonych pasażerów 😀 .
Przeczytaj chociaż jeden z tych “wydumań”. Jeżeli nawet warga lub brew Tobie nie drgnie,
to szkoda czasu na czytanie kolejnych
POLECANE STRONY
www.pierniczymotorniczy.pl
ARCHIWUM WPISÓW
DREDZIARZOWI TEŻ WŁOSY DĘBA STAJĄ (30 wrz 2020)
DAMULA, LAKUMBA, DIGIDI I INNE TRAMWAJOWE POJĘCIA – ZAKLĘCIA / wpis z dnia 11 sierpnia 2020 (30 wrz 2020)
WORLD BLOOD DONOR DAY (15 cze 2020)
ŚLEDZIKI I BERMUDY Z OPASŁEGO SEGREGATORA (27 maj 2020)
HALUNY I ŻYCIOWY HORROR (2 kwi 2020)
TRZY W JEDNYM / wpis z dnia 3 marca 2020 (2 kwi 2020)
T ak K oleżanki K oledzy F itness / wpis z dnia 2 lutego 2020 (2 kwi 2020)
DWIE STRONY MEDALU / wpis z dnia 3 stycznia 2020 (2 kwi 2020)
OCH, KAROL / wpis z dnia 10 grudnia 2019 (2 kwi 2020)
JESIENNE TOROWISKO / wpis z dnia 30 października 2019 (2 kwi 2020)
KIM JEST MOTORNICZY? / wpis z dnia 9 października 2019 (2 kwi 2020)
POKIWKA / wpis z dnia 2 września 2019 (2 kwi 2020)
KURTYNA / wpis z dnia 4 sierpnia 2019 (2 kwi 2020)
WE ARE THE CHAMPIONS / wpis z dnia 25 lipca 2019 (2 kwi 2020)
NOCNE LINIE TRAMWAJOWE / wpis z dnia 17 czerwca 2019 (2 kwi 2020)
KIEROWCY Z INDII / wpis z dnia 1 maja 2019 (2 kwi 2020)
SALOON / wpis z dnia 19 kwietnia 2019 (2 kwi 2020)
KRYPTONIM “ELIMINATOR” / wpis z dnia 1 kwietnia 2019 (2 kwi 2020)
NASZA GAMMA LF 02 AC / wpis z dnia 16 marca 2019 (2 kwi 2020)
HISTORIA PEWNEJ REKLAMY / wpis z dnia 4 lutego 2019 (2 kwi 2020)
ZAWODOWA WOLNOŚĆ / wpis z dnia 11 stycznia 2019 (2 kwi 2020)
BLASZANE BĘBENKI / wpis z dnia 21 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
TRAMWAJOWY *PAT / wpis z dnia 18 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
JADĘ I OBSERWUJĘ / wpis z dnia 10 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
MAGICZNA KSIĘGARNIA / wpis z dnia 27 listopada 2018 (2 kwi 2020)
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ? ŻYJMY BEZ OGRANICZEŃ! / wpis z dnia 9 października 2018 (2 kwi 2020)
SAMO ŻYCIE / wpis z dnia 31 sierpnia 2018 (2 kwi 2020)
LANDARA NA SCENIE / wpis z dnia 26 lipca 2018 (2 kwi 2020)
PODRÓŻ ZA JEDEN UŚMIECH / wpis z dnia 18 czerwca 2018 (2 kwi 2020)
PRAPOCZĄTEK PIERNICZENIA / wpis z dnia 9 czerwca 2018 (2 kwi 2020)
BOMBOWE HISTORIE / wpis z dnia 23 maja 2018 (2 kwi 2020)
TORCIK Z JEDNĄ ŚWIECZKĄ / wpis z dnia 24 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
“KOSMICZNY” JASIU / wpis z dnia 4 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
WŁOSKIE TRAMWAJE W POZNANIU! / wpis z dnia 1 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
BLASKI I CIENIE – BLOGOWANIE / wpis z dnia 12 marca 2018 (2 kwi 2020)
TRAMWAJARKI WCZORAJ, TRAMWAJARKI DZISIAJ / wpis z dnia 7 marca 2018 (2 kwi 2020)
DZIEŃ KOBIET – WALENTYNKI ( do przerwy 0 : 1 ) / wpis z dnia 9 lutego 2018 (2 kwi 2020)
NA BAZARZE TRAMWAJARZE / wpis z dnia 5 lutego 2018 (2 kwi 2020)
DZWONEK BIMBAJARZA – KOSZMAR KIEROWCÓW / wpis z dnia 16 stycznia 2018 (2 kwi 2020)
UZALEŻNIENIA TRAMWAJARZA / wpis z dnia 10 stycznia 2018 (2 kwi 2020)
AZYMUT ZAJEZDNIA – NOCNE DO NABRZEŻA CUMOWANIE! / wpis z dnia 27 grudnia 2017 (2 kwi 2020)
NADZÓR W RUCHU / wpis z dnia 25 listopada 2017 (2 kwi 2020)
UŚMIECH MOTORNICZEGO – MIT CZY RZECZYWISTOŚĆ? / wpis z dnia 28 października 2017 (2 kwi 2020)
PRZESILENIE Z MOTORNICZYM W TLE / wpis z dnia 15 września 2017 (2 kwi 2020)
NIEWYPOWIEDZIANY BOHATER / wpis z dnia 17 sierpnia 2017 (2 kwi 2020)
BŁĘDNE KOŁO / wpis z dnia 7 lipca 2017 (2 kwi 2020)
MIĘSIĘCZNICA MŁODEGO MOTOROWEGO / wpis z dnia 13 czerwca 2017 (2 kwi 2020)