blog background
 
PierniczyMotorniczy: Poznański Bimbajarz
tramwaj,bimba,autobus,motorniczy,kierowca,praca,komunikacja miejska,społeczeństwo,miasto,Poznań
metka_epoznan
NASZA GAMMA LF 02 AC / wpis z dnia 16 marca 2019
ok
0
not ok
0
liczba odsłon: 42

Padło na mnie. Motorniczy o numerze 3526 rusza samodzielnie w trasę na popołudniowej zmianie. Pojazd obsługiwany to Moderus Gamma LF 02 AC. Linia numer 8, brygada 8, numer boczny pojazdu 606. Miejsce startowe – Pętla Górczyn. Przyznaję się, zauroczyła mnie ta maszyna, od pierwszego dotknięcia zadajnika
Dla nie wtajemniczonych to taki tramwajowy dżojstik, pedał gazu i hamulce w jednym.
Minęło dokładnie 6 dni od dnia szkolenia. Jakie było moje zdumienie jak na drukowanej ekspedycyjnej liście zmian zobaczyłem przy swoim numerze informacje – szkolenie Gamma! Patrzę na datę i przecieram oczy z niedowierzaniem. Szkolenie w dniu moich urodzin!!! Przypadek? Zbieg okoliczności? Nie sadzę.
Niespodzianka WIELKIEGO KALIBRU! Jak sięgam pamięcią dawno nie czułem takiej euforii. Tym bardziej, jak zrozumiałem i z żalem dotarło do mnie, że nie będę szkolony na „niebieskim prototypie”.
A tu proszę! Z przytupem i z pełnego zaskoczenia! Od razu na „ zielony liniowy”. O ważnych parametrach tego tramwaju można długo i dużo pisać. Z podstawowych technicznych ciekawostek napiszę, że Gamma to konstrukcja całościowa niskopodłogowa o długości 32 metrów. Fachowcy z Modertransu i Wydziału Maszyn Roboczych i Transportu Politechniki Poznańskiej już w 2007 roku mieli gotową Gammę. Było to 2 lata po powstaniu firmy!
Poznańska wersja Gammy jednokierunkowej posiada 5 par drzwi dwuskrzydłowych i 2 pary drzwi jednoskrzydłowych. Tramwaj ma 56 miejsc siedzących, a ogółem może pomieścić 240 osób.
Wozy wyposażone są w klimatyzację, ładowarki urządzeń mobilnych ( za „darmoszkę” ładowanie telefonu podczas jazdy ) i rozkładaną platformę oraz miejsce na wózek dziecięcy, dla osób niepełnosprawnych i na rower.
Aktualnie „szynowi pasażerowie” podróżują Gammą w Poznaniu na liniach : 16, 17, 18 oraz także z mniejszą częstotliwością na liniach 8 i 12.
Sukcesywnie pojawiające się nowe maszyny z 30 planowanych jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych pojawiać się będą także na innych liniach i w rejonach „torowego miasta” w których jeszcze nie były :-).
Gamma napędzana jest przez osiem silników z możliwością odzyskiwania energii przy hamowaniu. Tramwaje są wyposażone m.in. w: przetwornice statyczne w pełnej technologii SiC (węglika krzemu), falowniki trakcyjne w technologii IGBT oraz system TCMS. Nie będziemy przynudzać…

To już taki technologiczny „bełkot” ;-). Chcę się bardziej skupić na subiektywnych odczuciach i emocjach motorniczego.
Przed pojawieniem się Gammy, w moim indywidualnym rankingu Moderus Beta ciut przed Solarisem. Oczywiście po jeździe „nówką” z Biskupic Wielkopolskich bezapelacyjnie palmę pierwszeństwa z dużą przewagą przejmuje Gamma LF 02 AC.
Kompilacja tego co najlepsze z dwóch wymienionych starszych wózków, różnych firm znajduje upust w tym nowym modelu. Zapytają i słusznie zwolennicy Siemensa Combino dlaczego o tym „mercedesie” poznańskiego torowiska nie wspominam. Prosta jest na to odpowiedź. Jako pasażer Combino? Aż wysiadać się nie chce! Z pułapu motorowego, w słupkach plusów i minusów poszczególnego taboru trudny do „przełknięcia” jest brak elementarnych, podstawowych udogodnień w kabinie Siemensa: monitoringu, niezespolonego siedziska z podłokietnikiem ( w Gamma w pełni zintegrowany fotel! ) oraz brak dostępu do „świeżego powietrza”. Przelewający czarę goryczy, także brak zezwolenia dla motorniczych – wykorzystania funkcji zjazdu tramwaju z baterii akumulatora. Odwieczny “ból głowy” organów decyzyjnych. Trzymając się określonego budżetu do potrzeb, oraz procedur przetargowych etc…Czy wybrać coś ze średniej półki ale z full dodatkami czy może półka najwyższa ale w wersji podstawowej…
Mili Państwo, ceny za różne tramwaje mogą zwykłemu śmiertelnikowi przysporzyć zawroty głowy od liczby pojawiających się „0”!
Wróćmy do Gammy. Motorniczy który ma uprawnienia na jakąkolwiek Bete i Solarisa, wchodzi z marszu do tego tramwaju i jest przygotowany na „tip top”! Śmiem twierdzić, że pojechałby bez przeszkolenia :-)!
Wózki skrętne, zbierają dobrze nierówności zróżnicowanego poznańskiego torowiska, systemy hamowania wysokiej klasy i bardzo dobra widoczność dzięki ciekawej konstrukcyjnie kabinie. Oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne Gammy to przyciągające wzrok elementy wizualne ale trzeba dodać, sprawdzające się w praktyce. Kabina motorniczego. Z pulpitu przyciskiem wysuwana przednia roleta przeciwsłoneczna, dodatkowo dwie boczne – mechaniczne. Fotel. Jedno słowo – szaleństwo! W pozytywnym aspekcie rzecz jasna. Mnogość ustawień rozpieszcza. Automatyczne przyciski regulujące kształt oparcia w części lędźwiowej, kolejne „buttony” to „+” i „-” czyli pneumatyczne podnoszenie lub opuszczanie siedziska przy pomocy sprężarki powietrza! Regulacje mechaniczne dźwigniowe wydzielają cześć siedziskową i oparcie z możliwością ustawienia w swoich preferencjach. Można także inną dźwignią regulować kąt pochylenia całego fotela ( siedzisko + oparcie).
Nie owijając w bawełnę – fotel wygodny i komfortowy. Po długiej zmianie przyjemne poczucie, że szybko się skończyło a na plecach i „czterech literach” zmęczenia i bólu brak ;-).
W tej kabinie „czuć” głos motorniczych i ich postulatów o logicznym rozmieszczeniu przycisków na pulpicie sterowniczym. W maksymalny sposób upraszczając pewne procedury. To wszystko tam jest. Przejrzyście, funkcjonalnie i do tego w estetyczny sposób podany! Baaa, jakby było mało, koniec noszenia swoich radioodbiorników. W górnej części kabiny wbudowane fabrycznie radio! Wystarczy wdusić przycisk startowy i ustawić swoją ulubioną stację radiową :-). Cymes!
Tak, już słyszę ten chór MALKONTENTÓW!! A że to lepiej żeby było z lewej, a że tamto z prawej, że lusterko wewnętrzne w kabinie motorowego idealne… ale do poprawy fryzury i ewentualnie do przypudrowania noska…
„Pierdy-śmierdy” bo wiadomo wszystkim nie sposób dogodzić.
Co z tego, że wyczulony i irytujący „automat piasecznicy” z Bety bezpośrednio został zaklepany i w tym modelu. Czy to wada? Lepiej niech działa i wspomaga hamowanie niż miałoby być odwrotnie. Oczywiście to moja opinia. Lobbystyczny ton wpisu?  Pewnie znajdą się i tacy co i tego się doszukają. Nic skrajnie mylnego. Dzielę się swoimi subiektywnymi przemyśleniami. Z podstawowego poznańskiego taboru tramwajowego tylko Siemensa Combino „liznąłem” chwilkę na pętli. Całą resztą jeżdżę na co dzień. Ktoś powie, siusiomajtek z ciebie nie motorniczy! Co ty możesz powiedzieć po niecałych dwóch latach spędzonych na torowisku? No i po części ma rację, ale przy ocenie taboru chyba staż nie ma większego znaczenia. Tak, doświadczenie mam znikome, ale prawo do spostrzeżeń i opinii, mam jak każdy.

Szanowni Państwo! Szanowni Pasażerowie!
Po Combino i Tramino,
Gamma to kolejny tramwaj fabrycznie
całościowo niskopodłogowy
na poznańskim torowisku !
Starsza cześć pasażerów tylko przyklaśnie i bez żalu pożegna wysłużone „Helmuty” i najbardziej wyeksploatowane Konstal 105.

Na koniec taka „odczuwajka”. Po tym pierwszym samodzielnym dniu na Gammie poczułem się chyba tak jak może kiedyś WY doświadczeni stażem motorniczowie. Wtedy, kiedy po wielu latach użytkowania pojazdów typu N, przechodząc jeszcze fazę przejściową w postaci modelu 102N i 102Na. Przebyliście długą drogę kiedy pierwszy raz zasiedliście do kultowego konstalowskiego 105N i 105Na. Pewnie poczuliście to samo zasiadając w tamtym fotelu, co ja obecnie w Gammie. Wygodę, powiew świeżej technologii, wszystko pachnące nowością. Pewnie wtedy nie mieliście jeszcze świadomości, że model z Konstal-Chorzów podbije całą „tramwajową Polskę” na kilka dekad i przewozić będzie miliony pasażerów po dziś dzień!!! Czy tak też będzie z Gammą? Czas pokaże…

Zjeżdżając na zajezdnię trudno było mi się z Gammą rozstać. Pracownik serwisu pytający o stan licznika, tylko wymownie spojrzał na mnie i aż wzdrygnął:
– 6662 km. Poinformowałem.
– Wymowne te „szóstki”. Rzekł.
– Diabli mi go nadali. Nie pytaj mnie kolego ile takich „6” mam w swoim peselu! Mrugnąłem okiem na odchodne ;-).
WASZE KOMENTARZE
Autor bloga wyłączył możliwość komentowania tego wpisu
avatar
PIERNICZYMOTORNICZY
http://pierniczymotorniczy.pl/.epoznan.pl
RSSsend_message
Nazywam się Krzysztof Żukiewicz. Mieszkam i pracuję w Poznaniu.
Skoro trafiłeś na tego bloga to nieprzypadkowo. Lubisz tramwaje?
Ja także się z nimi zaprzyjaźniłem, mam nadzieję że na dłużej 🙂 .
Jako MOTORNICZY muszę gdzieś odreagować, dlatego przelewam nadmiar emocji na papier.
Być może czytając, inni się uśmiechną w wolnych chwilach od pracy, bo za sterem to już nam tak wcale nie do śmiechu…Gdy to mi nie pomaga, nie wystarcza, to wyskakuje z “mpkowskiego stroju” i biegnę niczym Tom Hanks z kultowego filmu Forrest Gump ;-). Wysiłek a w zamian pozytywne endorfiny to najlepsza odtrutka dla każdej stresogennej dziedziny pracy do której prowadzenie pojazdu szynowego na pewno się zalicza.

Jaki jest cel tego bloga?

Przybliżyć możliwie przystępnie, bez zbędnej napinki i w różnych “odcieniach” charakter naszej pracy.
“Efektem ubocznym” bloga jest pokazanie, że jesteśmy normalnymi ludźmi i jak wszyscy idziemy do pracy, a następnie pragniemy także wrócić do swoich domów uśmiechnięci jak większość przez nas przewożonych pasażerów 😀 .
Przeczytaj chociaż jeden z tych “wydumań”. Jeżeli nawet warga lub brew Tobie nie drgnie,
to szkoda czasu na czytanie kolejnych
POLECANE STRONY
www.pierniczymotorniczy.pl
ARCHIWUM WPISÓW
DREDZIARZOWI TEŻ WŁOSY DĘBA STAJĄ (30 wrz 2020)
DAMULA, LAKUMBA, DIGIDI I INNE TRAMWAJOWE POJĘCIA – ZAKLĘCIA / wpis z dnia 11 sierpnia 2020 (30 wrz 2020)
WORLD BLOOD DONOR DAY (15 cze 2020)
ŚLEDZIKI I BERMUDY Z OPASŁEGO SEGREGATORA (27 maj 2020)
HALUNY I ŻYCIOWY HORROR (2 kwi 2020)
TRZY W JEDNYM / wpis z dnia 3 marca 2020 (2 kwi 2020)
T ak K oleżanki K oledzy F itness / wpis z dnia 2 lutego 2020 (2 kwi 2020)
DWIE STRONY MEDALU / wpis z dnia 3 stycznia 2020 (2 kwi 2020)
OCH, KAROL / wpis z dnia 10 grudnia 2019 (2 kwi 2020)
JESIENNE TOROWISKO / wpis z dnia 30 października 2019 (2 kwi 2020)
KIM JEST MOTORNICZY? / wpis z dnia 9 października 2019 (2 kwi 2020)
POKIWKA / wpis z dnia 2 września 2019 (2 kwi 2020)
KURTYNA / wpis z dnia 4 sierpnia 2019 (2 kwi 2020)
WE ARE THE CHAMPIONS / wpis z dnia 25 lipca 2019 (2 kwi 2020)
NOCNE LINIE TRAMWAJOWE / wpis z dnia 17 czerwca 2019 (2 kwi 2020)
KIEROWCY Z INDII / wpis z dnia 1 maja 2019 (2 kwi 2020)
SALOON / wpis z dnia 19 kwietnia 2019 (2 kwi 2020)
KRYPTONIM “ELIMINATOR” / wpis z dnia 1 kwietnia 2019 (2 kwi 2020)
NASZA GAMMA LF 02 AC / wpis z dnia 16 marca 2019 (2 kwi 2020)
HISTORIA PEWNEJ REKLAMY / wpis z dnia 4 lutego 2019 (2 kwi 2020)
ZAWODOWA WOLNOŚĆ / wpis z dnia 11 stycznia 2019 (2 kwi 2020)
BLASZANE BĘBENKI / wpis z dnia 21 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
TRAMWAJOWY *PAT / wpis z dnia 18 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
JADĘ I OBSERWUJĘ / wpis z dnia 10 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
MAGICZNA KSIĘGARNIA / wpis z dnia 27 listopada 2018 (2 kwi 2020)
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ? ŻYJMY BEZ OGRANICZEŃ! / wpis z dnia 9 października 2018 (2 kwi 2020)
SAMO ŻYCIE / wpis z dnia 31 sierpnia 2018 (2 kwi 2020)
LANDARA NA SCENIE / wpis z dnia 26 lipca 2018 (2 kwi 2020)
PODRÓŻ ZA JEDEN UŚMIECH / wpis z dnia 18 czerwca 2018 (2 kwi 2020)
PRAPOCZĄTEK PIERNICZENIA / wpis z dnia 9 czerwca 2018 (2 kwi 2020)
BOMBOWE HISTORIE / wpis z dnia 23 maja 2018 (2 kwi 2020)
TORCIK Z JEDNĄ ŚWIECZKĄ / wpis z dnia 24 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
“KOSMICZNY” JASIU / wpis z dnia 4 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
WŁOSKIE TRAMWAJE W POZNANIU! / wpis z dnia 1 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
BLASKI I CIENIE – BLOGOWANIE / wpis z dnia 12 marca 2018 (2 kwi 2020)
TRAMWAJARKI WCZORAJ, TRAMWAJARKI DZISIAJ / wpis z dnia 7 marca 2018 (2 kwi 2020)
DZIEŃ KOBIET – WALENTYNKI ( do przerwy 0 : 1 ) / wpis z dnia 9 lutego 2018 (2 kwi 2020)
NA BAZARZE TRAMWAJARZE / wpis z dnia 5 lutego 2018 (2 kwi 2020)
DZWONEK BIMBAJARZA – KOSZMAR KIEROWCÓW / wpis z dnia 16 stycznia 2018 (2 kwi 2020)
UZALEŻNIENIA TRAMWAJARZA / wpis z dnia 10 stycznia 2018 (2 kwi 2020)
AZYMUT ZAJEZDNIA – NOCNE DO NABRZEŻA CUMOWANIE! / wpis z dnia 27 grudnia 2017 (2 kwi 2020)
NADZÓR W RUCHU / wpis z dnia 25 listopada 2017 (2 kwi 2020)
UŚMIECH MOTORNICZEGO – MIT CZY RZECZYWISTOŚĆ? / wpis z dnia 28 października 2017 (2 kwi 2020)
PRZESILENIE Z MOTORNICZYM W TLE / wpis z dnia 15 września 2017 (2 kwi 2020)
NIEWYPOWIEDZIANY BOHATER / wpis z dnia 17 sierpnia 2017 (2 kwi 2020)
BŁĘDNE KOŁO / wpis z dnia 7 lipca 2017 (2 kwi 2020)
MIĘSIĘCZNICA MŁODEGO MOTOROWEGO / wpis z dnia 13 czerwca 2017 (2 kwi 2020)