blog background
 
PierniczyMotorniczy: Poznański Bimbajarz
tramwaj,bimba,autobus,motorniczy,kierowca,praca,komunikacja miejska,społeczeństwo,miasto,Poznań
metka_epoznan
KIM JEST MOTORNICZY? / wpis z dnia 9 października 2019
ok
0
not ok
0
liczba odsłon: 77
Od zawsze zadawałem sobie to pytanie. Zwłaszcza podczas podróży po mieście w edukacyjnym okresie dorastania. Środki komunikacji zbiorowej, czyli tramwaje i autobusy w Poznaniu – mogłem zawsze na nie liczyć! :-)Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że w przyszłości będę prowadził sam jeden z nich.

Dorastając w atmosferze wyczuwalnej pogardy dla pracy fizycznej, często zastanawiałem się nad losami ludzi którzy wykonują ten a nie inny zawód. Bo motorniczy to nie jest wyedukowany i wyuczony przez lata fach. To raptem tylko profesja, wymagająca chęci ukończenia kursu na pozwolenie tramwajowe. W liście uprawnień na kategorie, w ośrodkach szkoleniowych to jedna z wielu pozycji do wyboru egzaminu na pojazdy; osobowe, ciężarowe, motocykle, traktory itd. Z perspektywy mijającego czasu i dość wszechstronnego wachlarza zawodowego, łatwiej mi dzisiaj o ocenę decyzji, czym kierują się ludzie przy wyborze, gdzie spędzić osiem lub więcej godzin dziennie. Sam „liznąłem” różnorakiej pracy umysłowej i fizycznej w zróżnicowanych sektorach i branżach. Łatwiej mi obecnie zrozumieć osoby chcące spróbować swoich sił za sterami pojazdu szynowego i autobusowego. Pozwólcie, że skupię się na motorniczych. Temat autobusowy  w różnych aspektach i w ciekawy sposób przybliża inny bloger oraz „fejsbukowiec” z Pyrlandii – POZNAŃSKA LIMUZYNA.

Poznańscy Motorniczowie! Czy są anonimowi? Nie w tych „społecznościowych” czasach! ;-) Wcześniejsza, wdrażana w życie ustawa o Ochronie Danych Osobowych, obecnie dodatkowo „świeżutkie” RODO teoretycznie utrudniają dostęp do informacji. W praktyce zaś otwierają inne furtki. Wielorakie sieciowe portale generują wiadomości, niczym nieograniczoną „encyklopedię wiedzy”. No kto nie lubi czymś się pochwalić? Palec do góry! ;-)
YouTube, Twitter, Istagram, Facebook aż „kipią” od wszelakich danych. Linkedin, GoldenLine życiorysowy, Vimeo filmowy, Flickr zdjęciowy, Darling, Badoo randkowy i inne „dobrodziejstwa” zdradzają dodatkowe ciekawostki z naszego prywatnego i zawodowego życia. Gdy palce wskazujące oraz kciuki zaczynają boleć od wduszania i przesuwania ekranowych smatrfonowych pożeraczy czasu, przychodzi zaduma i refleksja, że można skorzystać z najstarszej sztuki zdobycia informacji – bezpośredniej rozmowy ( UWAGA – forma “zajawki” zagrożona wyginięciem! ).

W Poznaniu ( stan na wrzesień 2019 ) liczba motorniczych – 604. W tej liczbie jeżdżących taborem tramwajowym to 103 kobiety. Cała grupa to pracownicy na umowach o pracę i na zleceniu. Statystyczny „bimbiarz” bez podziału na płeć ma wykształcenie podstawowe w ok. 6%, zawodowe 31%, policealne 6%, średnie 44%, wyższe to 13% załogi. Ciekawostką w tym gronie jest zestawienie tak zwanych „dwuzawodowców” ( uprawnienia na tramwaj i autobus ). Jest ich z roku na rok co raz więcej. Obecnie to 46 osób, w tym 7 kobiet. Szacunek dla elity!

Przedział wiekowy motorniczego to bardzo zbliżone do siebie słupki liczbowe. Różnica jest niewielka. Najwięcej jest osób w przedziale wiekowym 41-45 lat ( 93 osoby ), następnie 36-40 lat ( 87 osób ) i 31-35 lat ( 85 osób ). Zasłużone ukłony dla trzech motorowych i jednej tramwajarki w przedziale 66-70 lat. Kontynuują oni swoją przygodę z tymi „żelaznymi olbrzymami” i przechodzą pozytywnie rygorystyczne badania psychotechniczne! Brawo! Warto w tym miejscu nadmienić, że uprawnienia tramwajowe można zdobyć po ukończeniu 21 roku życia i w kategorii wiekowej do 25 lat, poznańskie MPK reprezentowane jest przez 36 motorniczych.

Grzechem byłoby nie wspomnieć o naszej „kuźni talentów” czyli Klubie Miłośników Pojazdów Szynowych, do którego można wstąpić mając ukończony 16 rok życia.

Dla wielu adeptów szkół ponad podstawowych to jeden z „przystanków” na drodze do zdobycia wymarzonych uprawnień i poprowadzenia samodzielnie liniowego taboru będąc już na umowie pracownikiem firmy. Kierujący pojazdami szynowi to po części pasjonaci i motorniczowie którzy w wolnych chwilach od pracy, lub podczas edukacji, dodatkowo spędzają wspólnie czas realizując przeróżne projekty tramwajowe.

KMPS na ten moment liczy około 70 Miłośników, z czego trzecia część to czynnie jeżdżąca załoga.

Wśród prowadzących tabor na poznańskim torowisku znajdują się miedzy innymi wyuczeni w zawodach; położna, instruktor nauki jazdy, cukiernik, ślusarz, elektronik, elektryk, informatyk, geodeta, filozof, filolog, pedagog, doradca ubezpieczeniowy, marynarz, strażak a także żołnierz rezerwy w stopniu podporucznika. Plejada przeróżnych umiejętności! :-)

Właśnie, zawód to jedno, a życie niejednokrotnie przekierowuje nas na „właściwe tory”

TORY TRAMWAJOWE !

Mam nadzieję, że dla pasażerów ta statystyczna wyliczanka, przybliży i pokaże nas motorniczych z innej strony, nie tylko ignorowanego i „no name” człowieka prowadzącego tramwaj.

Drodzy Czytelnicy! Dodam od siebie tyle, że ta odpowiedzialna i niełatwa profesja bardzo szybko na torowisku weryfikuje i oddziela „ziarno od plew”.

Spójrzcie też czasami na motorniczego jak na pasjonata, który wybierając taką ścieżkę zawodową na pewno nie kierował się wysokimi gratyfikacjami finansowymi.

Więc KIM JEST MOTORNICZY ?

W Poznaniu to jeszcze człowiek. :-) W innych miastach tramwajowych od kilku lat eksperymentuje się z pojazdem autonomicznym { patrz PROJEKT W POCZDAMIE https://www.facebook.com/ForbesPolska/videos/testy-autonomicznego-tramwaju-siemensa-w-poczdamie/285344522300727/ }. Z relacji wynika, że testy wkraczają w decydującą fazę… Autonomiczny tabor kolejowy szeroko wkracza w wymiarze podziemnym i naziemnym w wielu miastach Europy a także powszednieje na innych kontynentach. Następnie, kolejowe nowoczesne technologie z powodzeniem wdrażane są w systemy tramwajowe. Urządzenia, czujniki, sensory są już gotowe. Pozostaje docelowo bariera psychologiczna pasażerów – pusta kabina! Zapewne etapem przejściowym może być hologram 3D…

MELODIA NIEDALEKIEJ PRZYSZŁOŚCI ?


WASZE KOMENTARZE
Autor bloga wyłączył możliwość komentowania tego wpisu
avatar
PIERNICZYMOTORNICZY
http://pierniczymotorniczy.pl/.epoznan.pl
RSSsend_message
Nazywam się Krzysztof Żukiewicz. Mieszkam i pracuję w Poznaniu.
Skoro trafiłeś na tego bloga to nieprzypadkowo. Lubisz tramwaje?
Ja także się z nimi zaprzyjaźniłem, mam nadzieję że na dłużej 🙂 .
Jako MOTORNICZY muszę gdzieś odreagować, dlatego przelewam nadmiar emocji na papier.
Być może czytając, inni się uśmiechną w wolnych chwilach od pracy, bo za sterem to już nam tak wcale nie do śmiechu…Gdy to mi nie pomaga, nie wystarcza, to wyskakuje z “mpkowskiego stroju” i biegnę niczym Tom Hanks z kultowego filmu Forrest Gump ;-). Wysiłek a w zamian pozytywne endorfiny to najlepsza odtrutka dla każdej stresogennej dziedziny pracy do której prowadzenie pojazdu szynowego na pewno się zalicza.

Jaki jest cel tego bloga?

Przybliżyć możliwie przystępnie, bez zbędnej napinki i w różnych “odcieniach” charakter naszej pracy.
“Efektem ubocznym” bloga jest pokazanie, że jesteśmy normalnymi ludźmi i jak wszyscy idziemy do pracy, a następnie pragniemy także wrócić do swoich domów uśmiechnięci jak większość przez nas przewożonych pasażerów 😀 .
Przeczytaj chociaż jeden z tych “wydumań”. Jeżeli nawet warga lub brew Tobie nie drgnie,
to szkoda czasu na czytanie kolejnych
POLECANE STRONY
www.pierniczymotorniczy.pl
ARCHIWUM WPISÓW
DREDZIARZOWI TEŻ WŁOSY DĘBA STAJĄ (30 wrz 2020)
DAMULA, LAKUMBA, DIGIDI I INNE TRAMWAJOWE POJĘCIA – ZAKLĘCIA / wpis z dnia 11 sierpnia 2020 (30 wrz 2020)
WORLD BLOOD DONOR DAY (15 cze 2020)
ŚLEDZIKI I BERMUDY Z OPASŁEGO SEGREGATORA (27 maj 2020)
HALUNY I ŻYCIOWY HORROR (2 kwi 2020)
TRZY W JEDNYM / wpis z dnia 3 marca 2020 (2 kwi 2020)
T ak K oleżanki K oledzy F itness / wpis z dnia 2 lutego 2020 (2 kwi 2020)
DWIE STRONY MEDALU / wpis z dnia 3 stycznia 2020 (2 kwi 2020)
OCH, KAROL / wpis z dnia 10 grudnia 2019 (2 kwi 2020)
JESIENNE TOROWISKO / wpis z dnia 30 października 2019 (2 kwi 2020)
KIM JEST MOTORNICZY? / wpis z dnia 9 października 2019 (2 kwi 2020)
POKIWKA / wpis z dnia 2 września 2019 (2 kwi 2020)
KURTYNA / wpis z dnia 4 sierpnia 2019 (2 kwi 2020)
WE ARE THE CHAMPIONS / wpis z dnia 25 lipca 2019 (2 kwi 2020)
NOCNE LINIE TRAMWAJOWE / wpis z dnia 17 czerwca 2019 (2 kwi 2020)
KIEROWCY Z INDII / wpis z dnia 1 maja 2019 (2 kwi 2020)
SALOON / wpis z dnia 19 kwietnia 2019 (2 kwi 2020)
KRYPTONIM “ELIMINATOR” / wpis z dnia 1 kwietnia 2019 (2 kwi 2020)
NASZA GAMMA LF 02 AC / wpis z dnia 16 marca 2019 (2 kwi 2020)
HISTORIA PEWNEJ REKLAMY / wpis z dnia 4 lutego 2019 (2 kwi 2020)
ZAWODOWA WOLNOŚĆ / wpis z dnia 11 stycznia 2019 (2 kwi 2020)
BLASZANE BĘBENKI / wpis z dnia 21 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
TRAMWAJOWY *PAT / wpis z dnia 18 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
JADĘ I OBSERWUJĘ / wpis z dnia 10 grudnia 2018 (2 kwi 2020)
MAGICZNA KSIĘGARNIA / wpis z dnia 27 listopada 2018 (2 kwi 2020)
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ? ŻYJMY BEZ OGRANICZEŃ! / wpis z dnia 9 października 2018 (2 kwi 2020)
SAMO ŻYCIE / wpis z dnia 31 sierpnia 2018 (2 kwi 2020)
LANDARA NA SCENIE / wpis z dnia 26 lipca 2018 (2 kwi 2020)
PODRÓŻ ZA JEDEN UŚMIECH / wpis z dnia 18 czerwca 2018 (2 kwi 2020)
PRAPOCZĄTEK PIERNICZENIA / wpis z dnia 9 czerwca 2018 (2 kwi 2020)
BOMBOWE HISTORIE / wpis z dnia 23 maja 2018 (2 kwi 2020)
TORCIK Z JEDNĄ ŚWIECZKĄ / wpis z dnia 24 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
“KOSMICZNY” JASIU / wpis z dnia 4 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
WŁOSKIE TRAMWAJE W POZNANIU! / wpis z dnia 1 kwietnia 2018 (2 kwi 2020)
BLASKI I CIENIE – BLOGOWANIE / wpis z dnia 12 marca 2018 (2 kwi 2020)
TRAMWAJARKI WCZORAJ, TRAMWAJARKI DZISIAJ / wpis z dnia 7 marca 2018 (2 kwi 2020)
DZIEŃ KOBIET – WALENTYNKI ( do przerwy 0 : 1 ) / wpis z dnia 9 lutego 2018 (2 kwi 2020)
NA BAZARZE TRAMWAJARZE / wpis z dnia 5 lutego 2018 (2 kwi 2020)
DZWONEK BIMBAJARZA – KOSZMAR KIEROWCÓW / wpis z dnia 16 stycznia 2018 (2 kwi 2020)
UZALEŻNIENIA TRAMWAJARZA / wpis z dnia 10 stycznia 2018 (2 kwi 2020)
AZYMUT ZAJEZDNIA – NOCNE DO NABRZEŻA CUMOWANIE! / wpis z dnia 27 grudnia 2017 (2 kwi 2020)
NADZÓR W RUCHU / wpis z dnia 25 listopada 2017 (2 kwi 2020)
UŚMIECH MOTORNICZEGO – MIT CZY RZECZYWISTOŚĆ? / wpis z dnia 28 października 2017 (2 kwi 2020)
PRZESILENIE Z MOTORNICZYM W TLE / wpis z dnia 15 września 2017 (2 kwi 2020)
NIEWYPOWIEDZIANY BOHATER / wpis z dnia 17 sierpnia 2017 (2 kwi 2020)
BŁĘDNE KOŁO / wpis z dnia 7 lipca 2017 (2 kwi 2020)
MIĘSIĘCZNICA MŁODEGO MOTOROWEGO / wpis z dnia 13 czerwca 2017 (2 kwi 2020)